Saturday 3 May 2014

Baju Kurung dan Pak Imam

*Penulis sedang duduk diatas kerusi dalam posisi yang paling power sambil dengar lagu 'am i wrong'

Peristiwa semalam,

Aku berbaju kurung lengkap bersama sahabat aku Aina ke sekolah lama aku berpraktikal nun di bandar Shah Alam. Lengkap bertudung dipadankan dengan corak dan warna baju yang meriah lagi ceria, menerangi malam-malam kamu yang suram. HA HA HA

Di Pudu,
Telah masuk waktu isyak bagi wilayah persekutuan Kuala Lumpur dan yang sama waktu dengannya. Setibanya waktu solat, menjadi kewajiban aku juga kamu yang beragama islam untuk berdating dengan Dia yang menjadikan aku juga kamu seorang insan. Kaki diatur melangkah menaiki escalator menuju dewan solat di tingkat atas.

'Beg tidak dibenarkan masuk' kata abang jaga beg diluar dewan solat.
'Adoi... Spoil betullah' bisik aku dalam hati dengan muka yang berkerut. Membawa beg galas seperti seorang pengembara menjadikan aku dan aina dua orang muslimah sempoi lagi bersahaja. Mari masuk meminang. Ok itu gurau!

Aku bawak beg galas yang biasa aku bawa ke kelas begitu juga aina tetapi beg aina lebih kelihatan seperti beg kembara.
*geng beg deuxter tu tapi royal polo

Malangnya beg kami perlu ditinggalkan bersendirian bersama orang asing yang bersetuju menjaga beg kami dengan bayaran seringgit dihujungnya.

Berat kaki aku meninggalkan beg bersama abang jaga. Aku gagahkan juga kaki meninggalkan mereka dan masuk ke dewan solat yang membuatkan aku lupa aku ada membawa beg sepanjang perjalanan kami. Dingin dan damai sungguh menenangkan.

Ambil wuduk dan bersedia untuk solat,

Tiada kain hanya telekung. Telekung punya kain tiada disitu. Omaigod...

Tiada masalah. Aku londehkan sikit kain baju kurung aku, pakai stoking dan aku mengejar imam.

"Imam mu tunggu aku datang"

BERJAYA!

Lepas ni nak jalan pakai baju kurung pon dah semat habis dah. Nak solat pon tak yah risau kalau tak ada telekung. Kelebihan lain berbaju kurung adalah ada gaya gadis Melayu terakhir. Well kata Hang Tuah "takkan Melayu hilang didunia". Eh?



#JomIstighfar #BajuKurung 

No comments:

Post a Comment